Monday, February 18, 2008

Masalah Pendengaran

KUPASAN BUKU ILMIAH

Nama Pengarang
: Linda Watson, Susan Gregory and Stephen Powers
Judul
: Deaf and Hearing Impaired Pupils in Mainstream Schools
Penerbit
: David Fulton Publishers Ltd, London
Tahun Diterbitkan
: 1999
Harga
: RM 59.90



ULASAN

Judul buku yang akan saya kupaskan ialah “Deaf and Hearing Impaired Pupils in Mainstream Schools” yang membawa maksud “Masalah Kerosakan Pendengaran dan Pekak di Sekolah Aliran Perdana” hasil tulisan ilmiah Linda Watson, Susan Gregory dan Stephen Powers di mana mereka berpadu minda menghasilkan penulisan ilmiah ini yang penuh pengertian untuk dibaca sebagai pengetahuan yang cukup berguna sesuai untuk semua lapisan masyarakat yang cintakan ilmu sama ada pelajar institut pengajian tinggi, guru-guru ataupun ahli akademik yang lain khususya mereka yang ingin mendalami bidang pendidikan khas (masalah pendengaran). Di dalam ruangan kupasan tentang buku ini, saya akan membentangkan isi kandungan buku ini dan mengupas isu utama yang di tulis dan di utarakan oleh pengarang. Sebelum melihat isi kandungan buku ini, kita lihat terlebih dahulu sinopsis buku tersebut.

Sinopsis buku ini memperihalkan guru-guru yang mengajar kanak-kanak pekak dan kekurangan pendengaran akan mendapati buku ini sangat bernilai kepada mereka. Para pengarang memandang jauh isu-isu berkaitan dengan pengajaran murid pekak dan kekurangan pendengaran, hal ehwal kehilangan pendengaran, alat bantu dengar dan pemindahan koklea. Mereka juga menawarkan khidmat nasihat untuk menolong kanak-kanak pekak dan mengajar mereka dengan bantuan bahasa isyarat. Pengarang juga menfokuskan kepada pelbagai aspek perbincangan yang lain seperti perkembangan sosial, komunikasi, literasi dan kajian-kajian kes telah menjelaskan dan menggambarkan bagaimana buku ini benar-benar sangat penting dan berguna dalam pengendalian terhadap golongan pekak.

Walaupun buku ini hanya mempunyai 50 muka surat dan mempunyai 5 pecahan topik namun ia padat dengan isu-isu yang cukup menarik yang telah berjaya diutarakan oleh para pengarang. Pecahan topic kecil adalah seperti berikut :
BAHAGIAN 1 : Lingkungan kanak-kanak pekak dan kurang pendengaran
BAHAGIAN 2 : Kanak-kanak yang hilang pendengaran
BAHAGIAN 3 : Hubungan alat bantu dengan pembelajaran murid pekak
BAHAGIAN 4 : Bahasa isyarat kanak-kanak pekak
BAHAGIAN 5 : Pemindahan Koklea/koklea implant

Sebagai kupasan untuk buku yang berjudul “Deaf and Hearing Impaired Pupils in Mainstream Schools” ini, saya mengambil isu yang cukup penting dalam dunia orang kurang upaya (masalah pendengaran) atau pekak iaitu isu pemindahan koklea.
Menurut buku Berruecos, Pedro. (2000): pemindahan koklea adalah satu proses pembedahan yang dilakukan untuk menanam alat elektronik di dalam telinga supaya dapat membantu meningkatkan darjah pendengaran bagi seseorang individu pekak atau kurang pendengaran. Penanaman koklea bertujuan untuk merangsang dan meningkatkan saraf auditori untuk menangkap bunyi-bunyian yang datang dari pelbagai sumber sebelum dihantar ke otak. Ia adalah satu alat elektronik yang menyediakan secara langsung rangsangan elektrik kepada koklea. Bahagian-bahagian dalam telinga adalah berfungsi sebagai penerima elektron yang ditanam melalui pembedahan. Bahagian luar pula terdiri daripada mikrofon , pemproses ucapan dan pemancar.

MAKLUMAT UMUM KOKLEA IMPLANT

1. KOS-KOS ($40,000-50,000)
•penilaian untuk pencalonan dan pra rawatan runding cara berharga kira-kira $3,500
•alat sendiri belanja kira-kira $20,000
•Pembedahan berharga kira-kira $5,600 untuk physician's yuran dan kira-kira $6,500 untuk hospital yuran
•pemproses ucapan, pengaturcaraan, dan kos-kos pemulihan sekitar $3,700

2. SISTEM KOKLEA IMPLANT
•jenis satu saluran cuma boleh beri satu sensasi elektrik yang kasar isyarat pendengaran •berbilang saluran alat-alat menghasilkan pengenalan ucapan prestasi apabila berbanding untuk alat-alat satu saluran

3. KEBERKESANAN MENANAM SESUATU COCHLEAR
Terdapat perubahan hasil koklea implant :
-Bacaan dan pertuturan adalah sentiasa dimudahkan apabila menggunakan implan, sama ada ia satu saluran atau berbilang saluran versi.
-individu pekak kelihatan mendapt faedah lebih hasil pemasangan koklea ini.

4. PENERANGAN BAGAIMANA ALAT IMPLAN MEMBANTU MENINGKATKAN PENDENGARAN
•pemasangan sebuah mikrofon (sering terletak di belakang cuping telinga)
•bunyi kemudian dihantar dari mikrofon untuk pemproses ucapan
•pemproses ucapan memilih kod-kod bunyi-bunyi berguna
•bunyi berkod kemudian dihantar kepada sebuah alat pemancar
•pemancar menghantar maklumat berkod ke permukaan kulit untuk penerima •penerima/tukar perangsang isyarat berkod ke dalam satu persamaan elektrik
•isyarat-isyarat elektrik adalah menghantar sepanjang susuntertib elektrod di mana ditandakan elektrod-elektrod merangsang saraf auditori
•hasil isyarat adalah dialirkan sepanjang pendengaran lorong-lorong saraf lobus pelipis, sehingga di terjemahkan di otak.




PEMILIHAN CALON UNTUK PEMBEDAHAN KOKLEA IMPLANT

1. DEWASA

Ujian Awal untuk Menentukan Pencalonan:

-Ketulian selepas umur 5 tahun
-manfaat yang sedikit daripada telinga yang sedi ada.
-Pelanggan harus bermotivasi dari segi psikologi
-pemeriksaan Perubatan harus menunjukkan tidak contraindications
-telinga tengah tidak ada jangkitan lain
-Tidak ada koklea pembangunan

•Penilaian Preoperative Termasuk:

-Perubatan/pembedahan dan audiological taksiran-taksiran serta oleh profesional lain seperti ucapan bahasa ahli patologi, ahli psikologi, pekerja sosial, dan profesional lain setiap sebagai sesuai
-Sepanjang kedua-duanya penilaian calon dan keluarganya/nya diberikan maklumat oleh pakar bedah dan/atau ahli audiologi mengenai faedah-faedah dan risiko-risiko implan. Ini termasuk membiasakan kedua-duanya pesakit dan keluarga untuk mengetahui:
i. kos-kos terlibat, perkakasan luar, runding cara mengenai penyenggaraan dan pembaikan jangka panjang dan risiko-risiko terlibat.
ii. Menjelaskan risiko-risiko pembedahan anestesia 
iii. menjelaskan kerumitan-kerumitan berpotensi dengan jangkitan-jangkitan kelepak kulit
iv. Sebutan kerosakan yang mungkin pada saraf unsur-unsur Garis kerosakan mungkin untuk saraf muka ketujuh dan/atau vestibular sistem
v. Membincangkan kemungkinan bahawa operasi akan mencetuskan tumbesaran tulang di kawasan implan 
vi. senarai soalan adalah digunakan untuk menilai harapan-harapan pesakit; jika harapan adalah terlalu tinggi, pengimplanan ditunda hingga runding cara bawa harapan-harapan ke dalam garis yang kehendaki.
vii.Juga, ia adalah amat berguna untuk mengatur satu mesyuarat antara calon dan penerima koklea supaya mereka dapat bercakap secara sulit mengenai isu tersebut.

•Penilaian Perubatan/Pembedahan:

i. Satu sejarah perubatan yang terperinci dan lengkap disiapkan untuk mendapatkan maklumat dan mewujudkan waktu bermulanya dan tempoh hilang pendengaran,
-seorang pesakit mungkin buta, laporan vestibular masalah-masalah, mengalami tinitus, atau mempunyai beberapa keadaan perubatan lain yang perlu diambil kira semasa penilaian.
ii. Satu ujian fizikal mesti dilengkapkan untuk memastikan bahawa pesakit adalah dalam kesihatan yang baik.
iii. radiologi taksiran adalah satu daripada komponen-komponen paling penting dalam penilaian perubatan.
iv. komputer untuk mengimbas adalah penting untuk belajar struktur-struktur telinga dalam, khususnya tapak memusing koklea, dan mengenal pasti setiap kecatatan atau proses penyakit seperti koklea otosclerosis.
v. Keputusan imej akan membantu untuk menentukan calon yang layak, pemilihan telinga, presurgical runding cara, dan perancangan pembedahan yang am.
vi. Contraindications bagi pencalonan termasuk:
-Koklea agenesis
-Ketiadaan saraf auditori
-Koklea displasia
-penghapusan Separa atau lengkap bagi tapak memusing koklea
-Status saraf auditori boleh terbentuk preoperatively oleh simulasi elektrik tanjung atau tingkap bulat. Prosedur ini melibatkan transtympanic penempatan sebatang jarum elektrod ke atas kawasan tanjung atau,
alternatif, penempatan sebiji bola elektrod ke dalam tingkap bulat bidang. Jika saraf auditori adalah berfungsi pesakit perlu melaporkan perbicaraan berterusan dan peningkatan dalam keamatan sebagai arus elektrik adalah bertambah.

2. KANAK-KANAK

Pertimbangan-pertimbangan Khas

Umur minimum untuk menanam koklea bagi kanak-kanak telah ditetapkan pada 2 tahun kerana:
-Pengimplanan satu alat asing semasa tempoh ini menyebabkan pertumbuhan tengkorak dalam boleh terjejas dengan teruk.
-Sebelum umur dua tahun sukar untuk menentukan kehadiran dan menjumlahkan darjah pendengaran kanak-kanak.
-Anak perlu menjalani enam bulan daripada perbicaraan dengan peluasan konvensional dan pemulihan sebelum mana-mana pengimplanan dilakukan
-ucapan mini pemproses digunakan berhubung dengan implan mesti sesuai dengan system FM

•Penilaian Pre-operative untuk Menentukan Pencalonan

-Audiologi, ucapan bahasa patologi, psikologi, dan pendidikan dan kewangan Ibu bapa dan keluarga memainkan peranan penting, menentukan sama ada untuk meneruskan koklea pengimplanan.
-bagi seorang kanak-kanak, ahli-ahli pasukan itu perlu berjaga-jaga memeriksa perasaan kanak-kanak, harapan-harapan, dan keinginan-keinginan sekitar pengimplanan.
-Kanak-kanak lebih tua yang sedang melalui proses penilaian disebabkan oleh harapan-harapan ibu bapa tidak baik untuk meneruskan pembedahan koklea.
-Jangkaan tak realistik seperti kepastian pemindahan koklea akan membolehkan calon terus bercakap dengan mudah difahami tidak harus dipegang oleh ibu bapa
-Guru-guru perlu menyediakan maklumat mengenai gunanya fungsian kanak-kanak peluasan, pembelajaran umumnya/nya gaya, dan keseluruhannya/nya keupayaan komunikasi. Bila sesuai, guru perlu memahami ahli-ahli kelas kanak-kanak kepada konsep dan fungsi implant koklea.
-guru akan bertanggungjawab untuk mengesahkan yang peralatan luar bekerja dengan sebenarnya serta untuk menyediakan penyenggaraan asas dan yang penting sekali kanak-kanak di bawah umur 2 dianggap tidak berdaya dan tidak sesuai menjadi calon implant.


Bahagian-bahagian dari koklea implan

Implan ialah pembedahan diletakkan di bawah kulit belakang telinga. Bahagian daripada asas alat termasuk:

Luar:
Mikrofon - pemproses ucapan yang berfungsi menapis ucapan untuk didengar dan menghantar bunyi elektrik memberikan isyarat melalui sepucuk kabel yang nipis untuk pemancar,
Pemancar - yang merupakan satu lapisan yang magnetik diletakkan di belakang telinga luar, dan memancarkan diproses isyarat-isyarat bunyi untuk alat dalaman oleh induksi elektromagnetik.

Dalaman:
penerima dan perangsang bercagar dalam tulang bawah kulit, tukar yang isyarat-isyarat ke dalam impuls-impuls elektrik dan menghantar mereka melalui sepucuk kabel yang dinamakan elektrod-elektrod,
kelihatan sehingga 24 elektrod melalui koklea, yang menghantar impuls-impuls secara langsung ke dalam otak.



Oleh kerana masalah kewangan dan beban tanggungan yang lain maka tidak hairanlah ramai ibu bapa hanya berdiam diri dan tidak menghantar anak-anak pekak untuk rundingan awal bagi tujuan pembedahan pemindahan koklea. Di samping itu juga berdasarkan dari pengalaman yang lalu ada ibu bapa yang tidak merasa yakin dengan kejayaan yang akan dicapai setelah melakukan pemindahan koklea, persoalan yang sering bermain di minda ibu bapa ialah sejauh manakah pemindahan koklea dapat membantu meningkatkan tahap dan kemampuan memperbaiki pendengaran kanak-kanak pekak ini. Walaubagaimanapun masih ada ibu bapa yang berfikiran positif dan bermotivasi an sanggup berkorban segala harta benda demi untuk menolong membatu kecacatan yan dialami oleh anak mereka. Sekarang mari kita lihat proses proses yang dilakukan kepada golongan pekak yang menelan belanja yang cukup tinggi yang dinamakan koklea implan ini.


SEBELUM, SEMASA & SELEPAS PEMBEDAHAN KOKLEA

Isu yang sering diperkatakan berkenaan dengan proses pemindahan koklea ialah :
Apa yang berlaku sebelum pembedahan?
Apa yang berlaku semasa pembedahan?
Apa yang berlaku selepas pembedahan?
Bagaimankah saya boleh membantu anak menerima faedah yang maksimun dari koklea implan ini?
bolehkah saya jangkakan satu koklea implan memadai bagi anak saya?
Bolehkah seorang pesakit mendengar segera selepas operasi ini?
Mengapa ia perlu untuk menunggu 3 hingga 6 minggu selepas pembedahan sebelum menerima pemancar luar dan pemproses baik?
Apa yang berlaku semasa sesi pengaturcaraan awal?
Macam mana penting kerjasama aktif pesakit?
Adakah bermanfaat jika seorang anggota keluarga menyertai dalam program latihan?
Boleh pesakit-pesakit mempunyai lebih satu implan?


Apa yang berlaku sebelum pembedahan?
Perlindungan asas diberi oleh para doktor biasanya merujuk pesakit-pesakit telinga, hidung dan kerongkong, para doktor (para doktor ENT atau otolaryngologists) menguji dan melihat mereka sekiranya mereka adalah calon-calon yang betul sesuai untuk melakukan proses koklea implant.
Pengujian yang sering dibuat adalah :
pemeriksaan tentang luar, tengah, dan telinga dalam untuk tanda-tanda jangkitan atau ketaknormalan
pelbagai ujian dibicara, ibarat satu audiogram
satu perbicaraan alat pendengaran gunakan untuk menilai faedah potensinya
peperiksaan untuk menilai telinga tengah dan telinga dalam struktur-struktur
CT (dikomputerkan tomografi) mengimbas. Jenis ini dikenalpasti daripada x-ray dimana dapat menolong doktor melihat adakah koklea normal atau sebaliknya. Imbasan ini adalah khususnya penting jika pesakit mempunyai satu sejarah meningitis kerana ia menolong melihat jika terdapat tulang baru pertumbuhan dalam koklea bahawa adakah boleh campur tangan dengan pemasukan implant, juga mungkin menunjukkan koklea harus ditanam atau sebaliknya.
MRI (resonans magnet pengimejan) mengimbas
peperiksaan psikologi untuk melihat jika pesakit boleh mengendalikan implan
ujian fizikal menyediakan untuk am anestesia

Apa yang berlaku semasa pembedahan?
Doktor atau kakitangan hospital yang lain boleh:
sisip beberapa intravena (iv.) secara teratur.
buang atau bersih kulit kepala sekitar tapak implan
menyertakan kabel-kabel, monitor dan tompok-tompok untuk kulit pesakit untuk memantau vital tanda-tanda
lontaran satu topeng di patient's mendepani bagi oksigen dan gas anestetik
memastikaan ubat pelali bertindak melalui iv. dan topeng muka untuk menyebabkan tidur dan proses pelalian sempurna.
menyedarkan pesakit dalam bilik pembedahan dan membawa dia ke bilik rawatan lanjut untuk pemulihan sehingga semua anestesia telah hilang.

Apa yang berlaku selepas pembedahan?
Segera selepas itu terjaga, seorang pesakit mungkin berasa:
tekanan atau ketidakselesaan lebih nya (atau nya) tertanam telinga
kepeningan
sakit untuk perut (mempunyai mual)
keliru atau bercelaru untuk sekejap
sakit tekak untuk sekejap daripada tiub pernafasan digunakan semasa am anestesia

Kemudiannya, seorang pesakit boleh mengharapkan untuk:
terus pembebat atas untuk sekejap
telah pembebat menjadi comot turut beberapa darah atau bendalir
pulang ke rumah dalam sehari selepas pembedahan
telah jahitan untuk sekejap
dapat arahan-arahan mengenai menjaga jahitan, membasuh kepala, mencurahkan, dan penjagaan dan diet
mempunyai satu temujanji dalam lebih kurang seminggu untuk jahitan dipindahkan dan tapak implan diperiksa
implan "dipusingkan di" (diaktifkan) dalam masa 3-6 minggu kemudian.

Bolehkah seorang pesakit mendengar segera selepas itu operasi?
Tidak. Tanpa pemancar luar sebahagian daripada implan seorang pesakit tidak boleh mendengar. Klinik akan memberi pesakit komponen-komponen luar kira-kira sebulan selepas pembedahan implan dalam sesi pengaturcaraan pertama.





Mengapa ia perlu untuk menunggu 3 hingga 6 minggu selepas pembedahan sebelum menerima pemancar luar dan pemproses baik?
Tempoh menunggu menyediakan masa untuk turisan pengendali sehingga sembuh sepenuhnya. Ini biasanya mengambil 3 hingga 6 minggu. Selepas bengkak telah hilang, klinisian anda boleh melakukan pemadanan pertama dan pengaturcaraan.


Apa yang berlaku semasa sesi pengaturcaraan awal?
Ahli audiologi akan melaras pemproses bunyi untuk menyesuaikan debgan koklea yang tertanam pada pesakit, ujian-ujian pesakit memastikan bahawa pelarasan-pelarasan adalah betul, menentukan bunyi-bunyi apa pesakit mendengar, dan memberi maklumat dan maklum balas yang baik dan menggunakan alat.

Adakah bermanfaat jika seorang anggota keluarga menyertai dalam program latihan?
Ya! Seorang anggota keluarga seharusnya dimasukkan dalam program latihan bagi menyediakan bantuan kepada pesekit. Ahli keluarga perlu tahu bagaimana untuk mengendalikan operasi pemproses itu betul.

Bolehkah pesakit-pesakit mempunyai lebih daripada satu implan?
Biasanya, pesakit-pesakit hanya mempunyai satu koklea tertanam, walaubagaimanapun ada pesakit telah mengimplan dalam kedua-dua telinganya.

Bagaimankah saya boleh membantu anak saya agar dapat menerima faedah yang maksimun dari koklea implant ini?
cuba untuk menghasilkan bual bicara dan mendengar dengan menarik dan seronok sebagaimana mungkin
menggalakkan anak anda untuk membuat bising
bercakap mengenai perkara-perkara yang menarik dan membuat seperti yang tuan doctor nasihatkan
Menunjukkan anak yang anda atau dia boleh menggunakan secara sedar dan menilai bunyi-bunyi beliau atau dia menerima daripada koklea implan
menyedari bahawa lebih komited anda, guru-guru kanak-kanak anda, dan kesihatan profesional anda adalah untuk membantu anak anda, beliau akan menjadi lebih berjaya

Apa yang boleh saya menjangka satu koklea implan memadai bagi anak saya?
Sebagai satu kumpulan kanak-kanak adalah lebih boleh berjjaya dan lebih baik mempelajari sesuatu jika dibandingkan dengan orang dewasa. Oleh itu, mereka boleh memanfaatkan secara maksimun penanaman koklea tersebut. Hilang pendengaran pasti memperlahankan keupayaan seorang kanak-kanak untuk mempelajari sesuatu, bercakap dan menjejaskan perkembangan bahasa secara menyeluruh. Kualiti suara dan kemudahfahaman ucapan daripada kanak-kanak yang menggunakan koklea implant akan kelihatan lebih baik daripada daripada kanak-kanak yang hanya mempunyai hearing aids sahaja. Ini bergantung juga kepada darjah kepekakan seseorang individu.

Bagaimanakah pentingnya kerjasama aktif pesakit?
Sangat penting. Kesediaan pesakit mengalami baru dan mendengar bunyi-bunyi akustik dan bekerjasama dalam satu program latihan pendengaran adalah sangat perlu, untuk memastikan kejayaan dengan koklea implant ini. Tempoh dan kompleksnya latihan berbeza dari pesakit kepada pesakit yang lain.

Kenapa perlu menggunakan satu koklea implan?
Cochlear mengimplan secara kongenital kanak-kanak pekak adalah sering kali dianggap menjadi paling berkesan apabila tertanam pada usia muda, semasa tempoh kritikal di mana otak adalah masih belajar untuk mentafsir dengan baik; oleh itu koklea sangat sesuai ditanam pada ketika ini.

KESIMPULAN

Daripada huraian yang telah dikarang oleh para pengarang di dalam buku ini dan di samping rujukan lain yang telah saya buat maka, dapat saya katakan bahawa koklea implant adalah sangat perlu dan penting kepada golongan pekak kerana melalui proses pembedahan ini tahap atau darjah pendengaran orang pekak dapat ditingkatkan, tinggal lagi kesedaran ibu bapa di samping faktor kewangan yang menjadi penghalang utama untuk merealisasikan impian orang pekak.




















References

1. Berruecos, Pedro. (2000). Menanam sesuatu Cochlear: Satu perspektif internasional - negara-negara Amerika Latin dan Sepanyol. Audiologi. Hamilton: Jul/Aug 2000. Vol. 39, 4:221-225
2. Chorost, Michael. (2005). Rebuilt: Macam Mana Menjadi Komputer Bahagian Membuat Saya Lebih Ramai Manusia. Boston: Houghton Mifflin.
3. Grodin, M. (1997). Beretika isu dalam Cochlear Menyemai Pembedahan: Satu Pengembaraan ke dalam Penyakit, kecacatan, dan Kepentingan Terbaik Budak itu. Kennedy institusi Etika Jurnal 7:231-251.
4. Johnston, Trevor. (2004). W(h)ither Masyarakat Pekak? Di 'Orang Amerika catatan Pekak' (isipadu 148 tidak. 5),
5. Eisen MD (2003), 'Djourno, Eyries, dan pertama tertanam perangsang saraf yang elektrik untuk memulihkan dibicara.' di: Otology dan Neurotology. 2003 Mei;24(3):500-6

No comments: